• 2,929 TL

  • 3,319 TL

  • 126,390 TL

  • 78.146

ncekiler Sonrakiler

İSLAMIN 5. ŞARTI HAC İBADETİ

08 Ağustos 2014 Cuma 14:24

Allah tarafından indirildiğinden şüphe olmayan kuranda;  "İnsanlara hacca gelmelerine izin ver. ki; onlar, yürüyerek ve binek hayvanlarının üzerinde, çeşitli  yön ve yerlerden hacca gelirler." buyrulmuştur.

Bu şekilde ayet indiren Allah’a hamd olsun. Salat (dua) ve selam onun seçilmiş peygamberi, Abdullah’ın oğlu Muhammed üzerine olsun ki, o peygamber, kendisine evrensel mesaj indirilen ve  emanet edilen, insanlara doğru yolu gösterendir.

Günler, hızlıca geçti. Aylar birbirini kovaladı. Rahmet ve  mağfiret ayı ramazan, oruç ve namazı ve diğer ibadetleri ile bitti. Allahtan dua ve isteğimiz şudur ki; yaptığımız ibadetleri, kıldığımız namazları, tuttuğumuz oruçları Allah kabul etsin. Bizi bağışlasın ve kabir azabından korusun. Cenneti nasip etsin. Ramazan ayı bize bir çok şeyler vaad etti. Bayramla karşıladı.
Birkaç gün sonrada, hac mevsimine girmiş olacağız. Öyle ki; Müslümanlar, gruplar ve topluluklar  halinde; ‘Allahım seni takdis ediyoruz. Sen bizi çağırdın. Biz geldik. Senin eşin, benzerin, ortağın yoktur, diyerek geliyorlar. Hac vazifesi çeşitli dinlerde manevi işaretleri aramak için yapılan uzun bir yolculuk olarak bilinir. Hac bize , mezara gidinceye kadar olan bir yolculuk serüveni yaşatır. Bir çok kişi  hac yaparak haccın kutsallarını yerine getirmiş olur ve bu kutsalları yerine getirenlere hacı denir.

Hac, sözlük anlamı ile, kastetmek, vazgeçmek, yönelmek, gelmek, tereddüt ve şüphenin üstesinden gelmek, anlaşmazlıklara üstünlük sağlamak ve Mekke’de hususi bazı davranışlar yapmak anlamına gelir. Hac yapana hacı denir. Kelimenin kadınlar için kullanılan şekli Hace ‘dir. Çoğuluna huccac veya hacic denir. Hac kelimesi esre ile yazılır. Bunun iki anlamı vardır.

Haccın terim manasına gelince; Beytul Harama, belli zamanda hac yapmak niyetiyle gelip tavaf, safa ve Merve arasında say etmek, vakfe durmak gibi vs. hac menasikini yerine getirmek niyetiyle yönelmektir.

Peygamberimizin şu hadisi şerifinden ötürü; Hac ibadeti, İslamın 5. Rüknü sayılmıştır. Peygamberimiz (S.A.V) "İslam 5 esas üzerine bina edilmiştir" Şöyle ki; "Allahtan başka ilah yoktur. Muhammed (S.A.V) onun en son elçisidir demek, namaz kılmak, oruç tutmak, yapabilen için hacca gitmek." 

Bu yüzden, gücü olan her müslümana hacca gitmek farzdır. Yine, Allah (c.c) diyor ki; "İnsanlara ama yürüyerek ama bineğin sırtında, her yerden Hacca gelmeleri için izin ver."

İbni Kesir, Allahu tealanın şöyle dediğini söyler. Kur’an; "İnsanlara hacca gelmeleri için izin ver." deyince, insanlara bu eve (ki o evi yapmanı emretmiştik) gelmeleri, hac yapmaları için çağrıda bulun. O da  yarabbi; sesim bu emri yerine getirmezken, insanlara nasıl tebliğ ve çağrıda bulunayım? Dedi ki, sen çağır. Tebliğ bizim işimiz. Makamı İbrahim(veya İsmail) ve safa makamında , Kuber  (dağında) makamında durdu ve dedi ki; Ey insanlar rabbiniz bir ev edindi, onu hac edin. Öyle ki; dağlar bile onun bu çağrısını duyunca çöküverdiler. 

Rahimlerde olanlar, sulüblerde bulunanlar (insanların tohumlarında olanlar) ve topraklarda bulunan tohumlar, her şey ona cevap verdi. Kıyamete kadar Allah o mekanın hac edilmesini emretti. Sen çağırdın ‘Ben geldim’ Bu Cümlenin işaret ettiği anlam, Mücahid, İkrime ve İbni Abbas, Said İbni Cübayir ve bunların dışındaki diğer vs. sahabilerden rivayet olunan şekliyledir.

"Yürüyerek ve binekle gelirler" şeklindeki Allahın ayeti, Ulema tarafından yürüyerek gelmenin, bir binekle gelmekten daha fazla faziletli olduğu şeklinde algılandı. Yürümek, zikir anlamına gelir, yürümek aynı zamanda değer vermektir. Hacca gelenin kararlılığını gösterir ve yürüyerek gelirler diyor. Bunun üzerine, çoğunluk Allah Resulüne uyarak binek üzerinde hacca gelmeye başladılar çünkü o tam gücüyle binek hayvanı üzerinde hac etti. Her yönden gelirler sözü her yönden ve her yolla gelirler anlamına gelir. Derin kelimesi ise mesafe olarak uzaklığı ifade eder.

Mücahit , Ata , Sadi ve Katade Mukatil İbni Hayyan ve Sevri gibiler  , bu ayetin anlamı , Allah’ın İbrahim A.S.’ı haber verdiği sözü gibidir.İbrahim A.S. duasında ; İnsanların kalplerini ona yönelt demiştir.Hiç bir Müslüman yoktur ki,  Kabe’yi görmek , tavaf etmek istemesin.Çeşitli ülkelerde ki her Müslüman , ona yönelmek ve Kabe’yi görmek ister.Bu Ebu Velid Ezraki’nin Mekke haberleri "Ahbarı Mekke" adlı kitabında işaret ettiği gibi ,bu  ayetin manasını gösteren en büyük delildir.

Bu yazım, hac konusunda oldu. Bundan sonra ki yazım, Adem A.S.'dan bu yana, diğer Nebi Ve Peygamberlerin hac yaptıkları hac konusunda olacaktır. Duam sadece Allah’adır. Yazdıklarım sonucunda başarı, sevap ve ecir onun kullarının üzerine olsun.

Tercüme Eden
Av. Zekai Gül

 

 

الحج ركن الإسلام الخامس

أحمد صالح حلبي

الحمد لله القائل في محكم التنزيل Ra bracket.png وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّيَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّعَمِيقٍ Aya-27.png La bracket.png والصلاة والسلام على النبي المختار محمد ابنعبدالله النبي الأمي الذي حمل الرسالة وأدى الأمانة وهدى الأمة . تمضي الأياموتتسارع الشهور فرمضان شهر الرحمة والغفران انتهى بصيامه وقيامه وندعو الله سبحانهوتعالى أن يتقبل صيامنا وقيامنا ويغفر ذنوبنا وينجينا من عذاب القبر ويرزقنا الجنةونعيمها . وان كنا قد ودعنا شهر رمضان المبارك واستقبلنا عيد الفطر المبارك فإنناسنكون بعد أيام على موعد مع الحج حيث تتوافد جموع المسلمين صوب مكة المكرمة ملبيةنداء الحق تبارك وتعالى لبيك اللهم لبيك .. لبيك لا شريك لك لبيك . ويعرف الحج في الديانات المختلفة بأنه رحلة طويلة أو بحث عن دلائل معنوية عظيمة  وأحيانا هو رحلة إلى مزار أو ضريح ذو أهمية أو قدسية في ديانة معينة. يمارس العديد من أتباع الدياناتطقوس الحج، ويسمى الشخص الذي يؤدي هذه الطقوس بالحاج .

والحج كما وردتعريفه باللغة  هو القصد والكف والقدوم، والغلبة بالحجة وكثرة الاختلاف والتردد ، وقصد مكة للنسك ، والفاعل حاج وحاجج ، ومؤنثهحاجة، والجمع حجاج وحجيج، والمرة الواحدة حجة بالكسر، وله معان أخر.

واصطلاحاً قصد البيت الحرام في زمن مخصوص بنية أداءالمناسك، من طواف، وسعي ، ووقوف بعرفةوغيرها.

وقد عرف الإسلام الحج بأنه الركن الخامس من أركان الإسلام  لقول النبي صلى الله عليهوسلم  : "بني الإسلام على خمس: شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداًرسول الله، وإقام الصلاة، وإيتاء الزكاة، وصوم رمضان، وحج البيت من استطاع إليهسبيلاً "، والحج فرض عين على كل مسلم  قادر .

قال تعالى Ra bracket.png وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّيَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّعَمِيقٍ Aya-27.png La bracket.png، الآية 27 من سورة الحج .

قال ابن كثير وَقَوْله تعالى " وَأَذِّنْ فِي النَّاس بِالْحَجِّ" أَيْ نَادِ فِي النَّاس بِالْحَجِّ دَاعِيًا لَهُمْ إِلَى الْحَجّ إِلَىهَذَا الْبَيْت الَّذِي أَمَرْنَاك بِبِنَائِهِ فَذَكَرَ أَنَّهُ قَالَ يَا رَبّكَيْف أُبَلِّغ النَّاس وَصَوْتِي لَا يَنْفُذهُمْ فَقَالَ نَادِ وَعَلَيْنَاالْبَلَاغ فَقَامَ عَلَى مَقَامه وَقِيلَ عَلَى الْحِجْر وَقِيلَ عَلَى الصَّفَاوَقِيلَ عَلَى أَبِي قُبَيْس وَقَالَ : يَا أَيّهَا النَّاس إِنَّ رَبّكُمْ قَدْاِتَّخَذَ بَيْتًا فَحُجُّوهُ فَيُقَال إِنَّ الْجِبَال تَوَاضَعَتْ حَتَّى بَلَغَالصَّوْت أَرْجَاء الْأَرْض وَأَسْمَعَ مَنْ فِي الْأَرْحَام وَالْأَصْلَابوَأَجَابَهُ كُلّ شَيْء سَمِعَهُ مِنْ حَجَر وَمَدَر وَشَجَر وَمَنْ كَتَبَ اللَّهأَنَّهُ يَحُجّ إِلَى يَوْم الْقِيَامَة لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ هَذَامَضْمُون مَا وَرَدَ عَنْ اِبْن عَبَّاس وَمُجَاهِد وَعِكْرِمَة وَسَعِيد بْنجُبَيْر وَغَيْر وَاحِد مِنْ السَّلَف وَاَللَّه أَعْلَم وَأَوْرَدَهَا اِبْنجَرِير وَابْن أَبِي حَاتِم مُطَوَّلَة

وَقَوْله تعالى " يَأْتُوك رِجَالًا وَعَلَى كُلّ ضَامِر "الْآيَة قَدْ يُسْتَدَلّ بِهَذِهِ الْآيَة مَنْ ذَهَبَ مِنْ الْعُلَمَاء إِلَىأَنَّ الْحَجّ مَاشِيًا لِمَنْ قَدَرَ عَلَيْهِ أَفْضَل مِنْ الْحَجّ رَاكِبًالِأَنَّهُ قَدَّمَهُمْ فِي الذِّكْر فَدَلَّ عَلَى الِاهْتِمَام بِهِمْ وَقُوَّةهِمَمهمْ وَشِدَّة عَزْمهمْ وَقَالَ وَكِيع عَنْ أَبِي الْعُمَيْس عَنْ أَبِيحَلْحَلَة عَنْ مُحَمَّد بْن كَعْب عَنْ اِبْن عَبَّاس قَالَ شَيْء إِلَّا أَنِّيوَدِدْت أَنِّي كُنْت حَجَجْت مَاشِيًا لِأَنَّ اللَّه يَقُول " يَأْتُوكرِجَالًا " وَاَلَّذِي عَلَيْهِ الْأَكْثَرُونَ أَنَّ الْحَجّ رَاكِبًا أَفْضَلاِقْتِدَاء بِرَسُولِ اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّهُ حَجّرَاكِبًا مَعَ كَمَالِ قُوَّته عَلَيْهِ السَّلَام وَقَوْله " يَأْتِينَ مِنْكُلّ فَجّ " يَعْنِي طَرِيق كَمَا قَالَ " وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًاسُبُلًا " وَقَوْله " عَمِيق " أَيْ بَعِيد قَالَهُ مُجَاهِدوَعَطَاء وَالسُّدِّيّ وَقَتَادَة وَمُقَاتِل اِبْن حَيَّان وَالثَّوْرِيّ وَغَيْروَاحِد وَهَذِهِ الْآيَة كَقَوْلِهِ تَعَالَى إِخْبَارًا عَنْ إِبْرَاهِيم حَيْثُقَالَ فِي دُعَائِهِ " فَاجْعَلْ أَفْئِدَة مِنْ النَّاس تَهْوِي إِلَيْهِمْ" فَلَيْسَ أَحَد مِنْ أَهْل الْإِسْلَام إِلَّا وَهُوَ يَحِنّ إِلَى رُؤْيَةالْكَعْبَة وَالطَّوَاف وَالنَّاس يَقْصِدُونَهَا مِنْ سَائِر الْجِهَاتوَالْأَقْطَار" وهذا ما أشار  وهو ماأشار اليه أبو وليد الازرقي في كتابه أخبار مكة وان كان الأمر الإلهي موجها للخليل إبراهيم عليه السلام  كما وضح في الآية الكريمة .

وان كان حديثي عن الحج فإنني سأورد حجة آدم عليه السلام  وحجة الأنبياء والرسل ليظهر مليء بأن الحج كان منذخلق سيدنا آدم عليه السلام  وهو  ما سأتحدث عنه في الحلقة القادمة .

داعيا الله سبحانه وتعالى أن أوفق فيما أكتب وأرجو المثوبة والآجر منرب العباد .

 



YAZARIN DİĞER YAZILARI

KÖŞE YAZARLARI

ANKET